2023. május 3., szerda

Bárányos


Már jócskán túl vagyunk Szent György napon(április 24.), ami a paraszti néphagyományban az igazi tavasz kezdete és hagyományosan az állatok legelőre történő kihajtásának és a pásztorok számadásának napja volt.

A gyerekek ilyenkor gyakran énekelték ezt a dalt, az ismert dallammal:

Süss föl nap, Szent György nap,
Kert alatt a kislibáim
megfagynak.
Teritsd le a köpönyeged
Adjon isten jó meleget! 

vagy 

Süss föl nap, fényes nap,
Kertek alatt a kisbárány 
majd megfagy.

A tavaszi legelőre hajtás előtt azonban lenyírták az egy éves birkák gyapját, hogy a nyári melegben ne legyen melegük, meg a gyapjuk is frissüljön.

A minap birkanyíráson vettem részt, hoztam is egy két fotót és egy-két mondókát a birkákkal, ez esetben a racka bárányokkal kapcsolatban.

Ebből mosás után, szép fehér tincses gyapjú lesz

Ujjasdi


Hol lakik a pakulár? / kisujját fogjuk a babának/
Nem itt, eggyel feljebb!/ átcsúsztatjuk az ujjunkat a kisujjáról a gyűrűsre/
Itt lakik a pakulár?
Nem itt eggyel feljebb! /középső ujjára csúsztatom/
Itt lakik a pakulár?
Nem itt, eggyel feljebb! /mutatóra/
Itt lakik a pakulár?
Nem itt , eggyel feljebb! /hüvelykre/
Itt lakik!
Itt lakik!
Van kutyája?
Nincs!
Akkor bemegyek!
Hamm, hamm, hamm! / Belepuszilunk a tenyerébe./ 

(Pakulár = erdélyi tájszólás szerint juhász, román nyelvből átvéve)  

Kedvenc karácsonyi kántálómat is el lehet ilyenkor énekelni.

A szövegnek több variációja is van, ez az egyik

bojtár vagyok én is,
Csak a botját hagyta rám, gazdag vagyok mégis.
Kisbáránykám mellém fekszik, szundikálunk sokszor estig
Jójcakát  kívánok.

Bojtár volt a nagyapám
bojtár vagyok én is 
Kisbáránykám minden reggel, 
bégetéssel ébresztget fel
Kelj fel édes gazdám.

Báránykámon csengő szól
Csingilingi lánga
A furulyám is dúdol, csingilingi lánga
Kisbáránykám mellém fekszik,, szundikálunk késő estig
Jójcakát kívánok.

Ismert gyerekdal a Hol jártál báránykám. Meghallgatható itt. 

Mondókázhatunk is

Biri, biri, bárány,
Alig áll a lábán.
Kiviszik a zöld mezőre, 
Édes fűre, legelőre.

Nem népi mondóka, mert rajzolós mondókánk nincs, de azért kedvesnek találtam, ezért beteszem ide ezt a bárány rajzolós videót.


    Csak felnőtteknek szól a Szép fehér pakulár moldvai népballada, különleges zenei feldolgozása




Nincsenek megjegyzések: